Forum Viatoris

Turcja 2022
cz. III

Copyright (c) 2022, 2023 by Radosław Botev

<<<<<<----- Wróć do początku relacji z podróży

Diyarbakır

Wielki Meczet, Diyarbakır, Turcja (c) 2022 by Radosław BotevDiyarbakır, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, był ledwie przystankiem w mojej podróży po Turcji. Na zwiedzenie historycznej części miasta miałem ledwie kilka godzin między przyjazdem autobusu z Urfy, a odjazdem kolejnego autobusu do Adıyamanu.

Pierwsze, co rzuca się w oczy po wejściu w obręb zabytkowej dzielnicy Sur, to jednolita ciemna barwa murów tutejszego miasta - bardzo kontrastująca z jasnym Mardinem czy Midyatem. Z tego powodu Diyarbakır bywa nazywany "czarnym miastem".

Najważniejszą budowlą dzielnicy Sur jest Wielki Meczet w Diyarbakır. Trafiłem akurat na piątkowe modły - dziedziniec meczetu tętnił życiem - na ławkach przesiadywali ucinający sobie pogawędkę mężczyźni, przy studni dokonywano rytualnej ablucji a z sali modlitewnej dochodziły odgłosy czytania Koranu, przesyłane na zewnątrz przez głośniki.

Galeria zdjęć - Wielki Meczet w Diyarbakır
(kliknij, żeby powiększyć)

Dziedziniec meczetu w Diyarbakır, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Dziedziniec meczetu w Diyarbakır, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Dziedziniec meczetu w Diyarbakır, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Wnętrze meczetu w Diyarbakır, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Mury obronne, Diyarbakır, Turcja (c) 2022 by Radosław BotevJednak to nie Wielki Meczet w Diyarbakır był powodem wpisania miasta na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Okazuje się, że przyczyniły się do tego tutejsze mury obronne.

Wzniesione z czarnego bazaltu bizantyjskie mury w Diyarbakırze są ponoć najgrubszym murem obronnym na świecie, jak też i najdłuższym ciągłym murem obronnym miasta (dłuższe są mury Kontantynopola w Stambule, te jednak nie są zachowane na całej długości).

W wielu miejscach na mury można spokojnie wejść i przespacerować się po nich. W galerii poniżej zamieszczam garść zdjęć z tego miejsca.

Galeria zdjęć - Mury obronne w Diyarbakır
(kliknij, żeby powiększyć)

Mury obronne, Diyarbakır, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Mury obronne, Diyarbakır, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Mury obronne, Diyarbakır, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Mury obronne, Diyarbakır, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Ogrody Hevsel, Diyarbakır, Turcja (c) 2022 by Radosław BotevZ murów rozciąga się szeroki widok na Ogrody Hevsel - zielone pola uprawne w dolinie Tygrysu. Tutaj bardziej niż w jakimkolwiek innym miejscu na trasie mojej podróży miałem poczucie, że jestem w Mezopotamii. Tygrys od tysiącleci nawadnia tu pola, na których uprawia się cytusy, winorośl i inne płody rolne.

Ogrody Hevsel objęte są tym samym wpisem na listę światowego dziedzictwa UNESCO co i mury obronne miasta - wraz z nimi tworzą swoisty krajobraz kulturowy Diyarbakıru.

Żałowałem, że nie znalazłem już czasu na dłuższy spacer między zielonymi uprawami Ogrodów Hevsel - musiał jednak wracać na dworzec, by zdążyć na autobus do Adıyamanu.

Adıyaman i droga na górę Nemrut

Adıyaman, Turcja (c) 2022 by Radosław BotevProwincjonalne miasteczko Adıyaman nie oferuje zbyt wiele atrakcji. Ot, kilka pomników w poza tym dość monotonnym mieście. Jedynym powodem, dla którego tu przyjechałem, była chęć wypożyczenia samochodu, którym planowałem dotrzeć do kolejnej atrakcji regionu - góry Nemrut.

Skorzystałem tu z usług wypożyczalni Garenta i muszę zdecydowanie polecić tę firmę w Turcji: bardzo miła i przyjazda obsługa, a i depozyt blokowany na karcie był śmiesznie niski - zablokowano mi tylko kilkaset złotych. Sama opłata za wynajem samochodu na jeden dzień wyniosła w przeliczeniu nieco poniżej dwustu złotych (do tego doszło jeszcze ubezpieczenie opłacone przy rezerwacji auta na Booking.com).

Karakuş, Turcja (c) 2022 by Radosław BotevW pobliżu drogi na górę Nemrut natknąłem się na kilka pomniejszych atrkacji. Pierwszą z nich był Karakuş - starożytny kurhan, miejsce ostatniego spoczynku żony władcy miejscowego królestwa Kommageny.

Do dziś zachowało się tu kilka kolumn otaczających dawniej cały kurhan.

Most Cedere, Turcja (c) 2022 by Radosław BotevKolejnym zabytkiem starożytności na drodze na szczyt Nemrutu jest rzymski most Cendere, spinający brzegi rzeki o tej samej nazwie.

Wzniesiony za czasów Septymiusza Sewera most zachował się w niemal idealnym stanie, jeśli nie liczyć ukruszonych kolumn na obu krańcach. Dość powiedzieć, że jeszcze dwadzieścia lat temu przez most przebiegała szosa, po której jeździły samochody. Dopiero na początku XXI wieku zbudowano obok drugi, nowoczesny most, zaś po rzymskiej budowli można obecnie przejść wyłącznie pieszo.

Rzeka Cendere wypływa w tym miejscu ze skalistego wąwozu, by następnie rozlać się leniwie w kamienistym korycie, a kilka kilometów dalej wpłaść do sztucznego jeziora Atatürka, powstałego po zbudowaniu tamy na Eufracie - drugiej po Tygrysie wielkiej rzece Mezopotamii.

Góra Nemrut - taras wschodni, Turcja (c) 2022 by Radosław BotevGóra Nemrut wznosi się na ponad 2000 metrów nad poziom morza, jedak obecnie wygodnie wjechać tu można utwardzoną szosą. Podjeżdża się niemal pod sam wierzchołek, skąd roztacza się szeroki widok na okoliczne góry i majaczące w oddali jezioro Atatürka.

Po pokonaniu w chłodnym na tej wysokości, porywistym wietrze jeszcze kilkuset metrów ścieżki pod górę dochodzi się do zespołu posągów posadowionych tu na zlecenia Antiocha - króla wspomnianej wyżej Kommageny. Posągi przedstawiają podobizny bogów, ale też i samego Antiocha, który chciał w ten sposób podkreślić swą boską proweniencję.

Posągi skupione są w dwóch grupach - po wschodniej i zachodniej stronie zbocza, a większość przybywających tu turystów podziwia posągi o wschodzie lub zachodzie słońca. Indywidualny przyjazd miał jednak tę zaletę, że mogłem kontemplować to miejsce w samotności.

Galeria zdjęć - Góra Nemrut
(kliknij, żeby powiększyć)

Góra Nemrut - taras wschodni, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Góra Nemrut - taras zachodni, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Góra Nemrut - taras zachodni, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Widok z góry Nemrut, Turcja (c) 2022 by Radosław Botev

Przejdź do dalszej części relacji z podróży do Turcji ------>>>>>>>>

Forum Viatoris - strona główna

O nas