Forum Viatoris

Arabia Saudyjska 2024
cz. I

Copyright (c) 2024 by Radosław Botev

<<<<<<----- Wróć do początku relacji z podróży na Bliski Wschód

Arabia Saudyjska - trasa podróży
Trasa podróży po Arabii Saudyjskiej

Dammam

Dammam Corniche, Dammam, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław BotevPodróż po Arabii Saudyjskiej - kraju do niedawna zupełnie zamkniętego na turystykę - rozpocząłem w Dammamie nad Zatoką Perską, dokąd z Abu Zabi zabrał mnie samolot taniej linii lotniczej Wizz Air. Już na lotnisku zorientowałem się, że jestem w dużo bardziej konserwatywnym kraju niż Emiraty. Na lotnisku bowiem paszport stemplowała mi funkcjonariuszka w nikabie - muzułmańskim stroju, zakrywającym wszystko oprócz oczu. Po sprawdzeniu mojej elektronicznej wizy w systemie i kilku rutynowych pytaniach o cel wizyty i trasę podróży zostałem wpuszczony do kraju.

Z lotniska w Dammamie do centrum kursuje autobus. Nie zamierzałem zatrzymywać się na dłużej w mieście, ale miałem jeszcze kilka godzin do zaplanowanego odjazdu pociągu do Rijadu. Autobus wysadził mnie akurat na wybrzeżu małej zatoczki - przy reprezentacyjnej alei Dammam Corniche. Było to w zasadzie jedyne miejsce, które widziałem w mieście - gorąca, wilgotna aura nie pozwoliła mi na dłuższe eksplorowanie miasta.

Pomnik z żaglami, Dammam, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław BotevW pobliżu promenady natrafiłem jeszcze na rondo z dziwacznym pomnikiem, mającym przedstawiać trzy żagle, choć mnie rzeźby te przypominały bardziej kawałki kadłuba jakiegoś małego samolotu.

Po krótkim spacerze i śniadaniu w miejscowym fast-foodzie wezwałem już Ubera i pojechałem na dworzec kolejowy, gdzie po dalszych dwóch godzinach podstawił się wreszcie pociąg do Rijadu.

Była to długa, czterogodzinna podróż z kilkoma postojami na stacjach po drodze. Do Rijadu dotarłem wreszcie późnym wieczorem i od razu pojechałem do hotelu.

Tak dobiegł końca mój pierwszy dzień w Arabii Saudyjskiej.

Rijad

Pałac Murabba

Pałac Murabba, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław BotevZwiedzanie rozpocząłem dopiero kolejnego ranka. W pierwszej kolejności pojechałem Uberem pod saudyjskie Muzeum Narodowe. Samo muzeum daje wgląd w dzieje Półwyspu Arabskiego - od plejstocenu po wczesne wieki islamu i późniejsze Imperium Osmańskie. Muzeum jest jednak tylko częścią Historycznego Centrum im. Króla Abd al-Aziza, obejmującego m.in. widoczny na zdjęciu pałac Murabba, który w latach 1938-1953 służył za siedzibę wspomnianego króla Abd al-Aziza, twórcy Arabii Saudyjskiej.

Pałac wydawał się zamknięty w czasie mojej wizyty (kolejny raz dały mi się we znaki minusy podróżowania poza sezonem), mogłem więc tylko rozejrzeć się po okolicy. Do kompleksu należy także ładny, zadbany park z fontannami, a także budynek biblioteki publicznej. W galerii poniżej zamieszczam garść zdjęć z terenu kompleksu.

Galeria zdjęć - Plac Murabba - kompleks Historycznego Centrum w Rijadzie
(kliknij, żeby powiększyć)

Plac Murabba, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Plac Murabba, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Plac Murabba, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Plac Murabba, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Ad-Dira

Ulica w Rijadzie, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław BotevWbrew nazwie historyczne centrum nie jest wcale najstarszą częścią dzisiejszego Rijadu. Ta bowiem znajduje się nieco dalej na południe.

Zanim tam jednak dotarłem, musiałem przejść ulicami starej dzielnicy Ad-Dira, dzięki czemu miałem okazję poobserwować zwykłe życie rijadczyków - uliczny handel owocami i ogólny rozgardiasz ruchu ulicznego na zapyziałych ulicach. Słowem - sceny doskonale mi znane z innych metropolii Bliskiego Wschodu, takich jak choćby Kair czy Bejrut.

Było to dla mnie pewne zaskoczenie - Rijad jawił mi się dotąd jako nowoczesne miasto, wzniesione właściwie od zera na pustyni, a tymczasem okazuje się, że miasto ma jednak swoją historię.

Plac Ad-Dira, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław BotevTak rozmyślając, dotarłem w końcu na rozległy plac Ad-Dira - do niedawna miejsce publicznych egzekucji. Skazanym ścinano tu głowę maczetą jeszcze ledwie kilka lat temu, czego nie omieszkał mi z uśmiechem na ustach pokazać na migi napotkany na placu Arab.

Publicznych egzekucji zaprzestano w ostatnich latach ze względu na międzynarodową krytykę, jednak samą karę śmierci nadal wykonuje się w Arabii Saudyjskiej - jako w jedynym kraju - przez ścięcie.

Rezygnacja z publicznych egzekucji, podobnie jak i otwarcie kraju na ruch turystyczny są jednak oznakami stopniowych zmian w tym kraju, które wprowadza postępowy następca tronu Muhammad ibn Salman, dążący też między innymi do uniezależniania gospodarki od ropy naftowej.

Saudyjki w nikabie, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław BotevPostępowe zmiany prawa w Arabii Saudyjskiej dotyczą też obszarów stricte obyczajowych. Niedawno zniesiono zakaz prowadzenia pojazdów przez kobiety i bezwzględny nakaz noszenia przez nie nikabów. Z drugiej strony, spacerując ulicami Rijadu, dostrzegłem, że zdecydowana większość saudyjskich kobiet nadal ten nikab nosi.

W tym miejscu z kronikarskiego obowiązku należy odnotować, że w Arabii w ogóle rzadko widuje się kobiety na ulicy. Spotykałem je właściwie tylko w pobliżu centrów handlowych czy meczetów. Zgaduję, że kobiety po prostu nie wykonują prac, które wymagałyby od nich przemierzania miasta w czasie letnich upałów.

Ogólnie w takich warunkach atmosferycznych nawet mężczyzn nie było zbyt wielu na ulicach - większość Saudyjczyków po prostu przemieszcza się klimatyzowanymi pojazdami, ograniczając do minimum czas spędzony na dworze.

Al-Ulaja

Dzielnica Al-Ulaja, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław BotevOprócz starych dzielnic Rijad ma także swoje zdecydowanie nowoczesne oblicze. Jak na stolicę przystało znajdziemy tu biznesową dzielnicę Al-Ulaja (Olaya), pełną biurowców.

Do najbardziej charakterystycznych budynków centrum Rijadu zaliczają się Al Faisaliah Tower w kształcie piramidy z kulką oraz Kingdom Centre o bryle przypominającej wielki otwieracz do butelek. W tym drugim budynku na najwyższej kondygnacji znajduje się „podniebny most”, z którego roztaczają się widoki na miasto. Niestety znowu trafiłem na zamknięcie z powodu renowacji.

W Rijadzie wkrótce powinno zostać otwarte metro - stacje wyglądały na prawie ukończone. Znacznie ułatwi to przemieszczanie się po mieście.

Galeria zdjęć - Dzielnica biznesowa Al-Ulaja
(kliknij, żeby powiększyć)

Al Faisaliah Tower, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Kingdom Centre, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Dzielnica Al-Ulaja, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Dzielnica Al-Ulaja, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Wielki Meczet Króla Chalida

Wielki Meczet Króla Chalida, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław BotevNie byłbym sobą, gdybym w Rijadzie nie zajrzał do któregoś z miejscowych meczetów. Wybrałem Wielki Meczet Króla Chalida, położony kilka przecznic na wschód od Kingdom Centre.

Meczet powstał w latach osiemdziesiątych i jest dzisiaj jednym z ważniejszych meczetów miasta. W czasie ramadanu i różnych muzułmańskich świąt gromadzą się tu tłumy wiernych.

Trafiłem akurat na popołudniowe modły. Po charakterystycznych śpiewach muezzina zaczęli zjeżdżać się wierni - wyłącznie mężczyźni w tradycyjnych saubach i dżalabijach, z arafatkami na głowach.

W latach dziewięćdziesiątych dobudowano wprawdzie sekcję dla kobiet, niemniej żadnej Saudyjki przy meczecie nie widziałem.

Galeria zdjęć - Wielki Meczet Króla Chalida
(kliknij, żeby powiększyć)

Wielki Meczet Króla Chalida, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Wielki Meczet Króla Chalida, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Wielki Meczet Króla Chalida, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Wielki Meczet Króla Chalida, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

At-Turaif

At-Turaif, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław BotevO ile wcześniej wspomniana dzielnica Ad-Dira może uchodzić za najstarszą część współczesnego Rijadu, o tyle trzeba pamiętać, że Rijad nie powstał tak zupełnie z niczego. Oto bowiem na północnych przedmieściach miasta, w dzielnicy o bardzo podobnej nazwie Ad-Dirijja, leżą wpisane na listę UNESCO ruiny jeszcze starszego miasta - At-Turaif.

Była to stolica pierwszego państwa Saudów, istniejącego od 1727 roku do podboju osmańskiego w 1818 roku. Częściowo odrestaurowany kompleks obejmuje ruiny dawnego pałacu i labirynt uliczek między kamiennymi domami. Działa tu też niewielkie muzeum poświęcone dynastii Saudów.

Jest to też ogólnie przyjemny teren położony z dala od zgiełku miasta. W pobliżu At-Turaif znajdziemy wzniesione w podobnym stylu architektonicznym współczesne miasteczko pełne restauracji i kawiarni, z których roztacza się widok na ruiny i niewielką usianą palmami dolinkę.

Galeria zdjęć - At-Turaif
(kliknij, żeby powiększyć)

At-Turaif, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

At-Turaif, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

At-Turaif, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

At-Turaif, Rijad, Arabia Saudyjska (c) 2024 by Radosław Botev

Na tym zakończyłem zwiedzanie Rijadu. Kolejnego dnia pojechałem na lotnisko, skąd samolot narodowego przewoźnika Saudia Airlines zabrał mnie w krajowy rejs do jednej z pustynnych oaz. Ale o tym już na kolejnej stronie.

Przejdź do dalszej części relacji z podróży po Bliskim Wschodzie ------>>>>>>>>

Forum Viatoris - strona główna

O nas